Informacje

Informacje 2016-04-08

Portowcy zapraszali Węgrów

O atutach centrów logistycznych w portach Szczecin-Świnoujście, ofercie przeładunkowej i inwestycyjnej oraz transporcie intermodalnym mówili w Budapeszcie przedstawiciele ZMPSiŚ.

Budapeszt - w stolicy Węgier zachodniopomorscy przedsiębiorcy zachęcali węgierskich kolegów do współpracy /fot.: Wiesław Mileńko / Budapeszt - w stolicy Węgier zachodniopomorscy przedsiębiorcy zachęcali węgierskich kolegów do współpracy /fot.: Wiesław Mileńko /
Okazją do zaprezentowania węgierskim przedsiębiorcom branży logistycznej atutów regionu zachodniopomorskiego oraz oferty portów Szczecin-Świnoujście było seminarium zorganizowane na początku kwietnia przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji ambasady RP w Budapeszcie.
 
Jednym z jego prelegentów byli przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, którzy przekonywali Węgrów, że transport intermodalny może być szansą na rozwój handlu ze Skandynawią i całym regionem nadbałtyckim.
 
– Porty europejskie są coraz bardziej przeciążone, co powoduje, że firmy transportowe, przewoźnicy drogowi i kolejowi, spedytorzy czy przeładowcy poszukują alternatywnych rozwiązań dla dotychczasowych łańcuchów logistycznych – zauważa Karolina Bierdzińska, specjalista ds. komunikacji i PR, ZMPSiŚ.
 
Zdaniem portowej spółki, z perspektywy interesów transportowych Węgier, porty w Szczecinie i Świnoujściu są atrakcyjne dzięki swojej lokalizacji na najkrótszej drodze pomiędzy Skandynawią a południem Europy. Z jednej strony, mogą zapewnić logistykę i obsługę tranzytu towarów w kierunku do i ze Skandynawii, jak i innych krajów nadbałtyckich. Szczególne znaczenie ma tutaj obsługa ruchu towarowego na terminalu promowym w Świnoujściu. Z drugiej strony, oba porty są zarazem dobrze połączone z siecią wodnych dróg śródlądowych z Berlinem i dalej – z europejskim systemem dróg wodnych.
 
– Porty w Szczecinie i Świnoujściu z racji swego położenia koncentrują ok. 90 proc. ruchu tranzytowego, jaki przechodzi przez porty polskie do i z krajów sąsiednich. W 2015 roku było to prawie 3 mln ton – informuje Karolina Bierdzińska. Węgry były tu czwartym co do wielkości partnerem tranzytowym (największymi partnerami były Czechy, Słowacja i Niemcy).
 
Dla poprawy dostępności portów oraz lepszej jakości obsługi środków transportu od kilku lat prowadzone są w należących do ZMPSiŚ portach liczne inwestycje. Dzięki kolejnym, które mają być zakończone w najbliższych latach, główne nabrzeża obsługujące ładunki masowe oraz towary drobnicowe w Szczecinie dysponować będą głębokością 12,5 m, a w Świnoujściu – 14,5 m. Ponadto świnoujski terminal promowy przystosowany zostanie do obsługi transportu intermodalnego. Warunki przewozu towarów poprawią się także wraz z zakończeniem budowy drogi szybkiego ruchu S3 oraz modernizacji linii kolejowych CE-59 i E-59. Dodatkowy potencjał dla rozwoju transportu z Węgrami wiąże się także z planowanym użeglowieniem Odry, a więc zwiększeniem efektywności sieci śródlądowych dróg wodnych.
 
W budapesztańskiej konferencji oprócz spółki ZMPSiŚ udział wzięli m.in. przedstawiciele Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Budapeszcie, Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, Rady Interesantów Portu Szczecin, Terminalu Terminalu Promowego Świnoujście Sp. z o.o. oraz firmy Waimea Holding SA. 
 
ak
Tematy: port (64) | Świnoujście (64) | branża morska (25) | Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (16) | ZMPSiŚ (8) |
aktualizowano: 2016-04-26 00:08
Wszystkich rekordów:

Społeczność