Know-how

Know-how 2015-12-04

Lokalny rynek pracy i edukacji – wyzwania i rozwiązania. Cz.5. Szkolnictwo wyższe

W naszym regionie jest wiele uczelni wyższych kształcących w różnych kierunkach – czy ich absolwenci są przygotowani do pracy i zaznajomieni z realiami rynku?

Anna Prus-Wiśniowska, LSJ HR Group /fot.: LSJ HR Group / Anna Prus-Wiśniowska, LSJ HR Group /fot.: LSJ HR Group /
W ramach cyklu Know-how prezentujemy ostatni z serii pięciu artykułów, które stanowią elementy raportu przygotowanego przez LSJ HR Group na podstawie analizy rynku pracy i rozmów z jego uczestnikami. Przedstawiliśmy już problem >> bezrobocia, wynagrodzeń, starzejącego się społeczeństwa i edukacji zawodowej.
 
W 2014 roku mury szczecińskich uczelni wyższych opuściło ok. 12 tys. absolwentów. Aż 70 proc. z nich ukończyło kierunki związane z ekonomią, biznesem lub humanistyką. Oczywiście nie wszyscy pozostaną w regionie. Część studentów to osoby przyjezdne, które zapewne wrócą w swoje rodzinne strony, a część niestety wyemigruje.
 
Przesycenie rynku absolwentami szkół wyższych obserwujemy od lat. Coraz częściej podejmują oni pracę nie związaną z kierunkiem studiów, a nawet nie wymagającą wykształcenia wyższego. Według badań GUS ponad 50 proc. licencjatów nie pracuje w wyuczonym zawodzie! Czy to znaczy, że lata spędzone na uczelni to zmarnowany czas? Niekoniecznie. Studia wyższe poszerzają młodym chłonnym wiedzy umysłom horyzonty, uczą myślenia i dostarczają wielu umiejętności wartościowych z punktu widzenia rynku pracy. Z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości sporządzonego w 2012 r. wynika, iż pracodawcy mniejszą wagę przywiązują do kompetencji zawodowych pracowników niż do ich ogólnych umiejętności. Nieumiejętność pracy w grupie, zarządzania czasem lub brak kreatywności pracowników to dla wielu pracodawców większy problem niż brak wiedzy merytorycznej.
 

Partnerzy cyklu Know-how:

       

Niestety często absolwenci nie mogą się pochwalić cenionymi na rynku kompetencjami miękkimi, nie potrafią też zastosować w pracy zdobytych na studiach umiejętności. Praktycznej nauce zawodu i rozwojowi kompetencji poświęca się w toku studiów zbyt mało uwagi. Wykładowcy, choć wybitni specjaliści w swoich dziedzinach, bywają teoretykami, którzy często nie przekazują jak implementować zdobywaną wiedzę w życiu zawodowym. Na dodatek obowiązkowe dla studentów wielu kierunków praktyki zawodowe trwają zwykle krótko i są traktowane „po macoszemu”, studenci ich unikają, często w rzeczywistości ograniczają się do wypisania zaświadczenia o odbytych praktykach.
 
Studenci są też słabo zorientowani w realiach rynku pracy, nie znają lokalnych pracodawców, nie wiedzą jakie oferują możliwości zatrudnienia oraz jakie umiejętności i kompetencje są cenione przez ich potencjalnych pracodawców. Często ruszają więc na podbój rynku pracy w ciemno, bez wizji, celu i kierunku, w którym zmierzają. Bywa, że decydują się na podjęcie drugiego kierunku studiów lub studiów drugiego stopnia nie konfrontując przydatności wiedzy oferowanej w toku tych studiów z potrzebami rynku pracy. Nowy kierunek nie jest też często kompatybilny z pierwszym. W efekcie, lata poświęcone na studiowanie przynajmniej jednego z wybranych kierunków to czas zmarnowany.
 
Rozwiązania:
 
Młodzi ludzie potrzebują wsparcia w kształtowaniu wizji swojej przyszłości. Bez planu zdani są na przypadek i nie ma mowy o aktywnej postawie życiowej. Studentom należy przybliżać możliwości, jakie oferują lokalni pracodawcy oraz wymagania, jakie stawiają przyszłym pracownikom. To, w połączeniu z promowaniem aktywnej postawy i rozwojem kompetencji miękkich, dostarczy absolwentom niezbędnych narzędzi do świadomego wyboru ścieżki zawodowej.
 
Jak to robić? Sposobów jest wiele. Na uczelniach są niezagospodarowane przestrzenie, w których można instalować tablice informacyjne, np. przedstawiające lokalnych pracodawców. Tworzyć je mogą sami studenci pod okiem przedstawicieli firm – to dobry trening kompetencji miękkich, jak praca w zespole czy kreatywne myślenie. Warto też zapraszać przedstawicieli różnych profesji aktywnych na lokalnym rynku pracy, którzy w ramach zajęć przybliżyliby studentom realia pracy w danej branży i odpowiedzieli na nurtujące przyszłych specjalistów pytania. To pomoże m.in. zorientować się, jakie dodatkowe umiejętności będą im potrzebne do osiągnięcia celu, jakim jest wymarzona praca. Większa liczba praktyków na uczelniach uczyni ofertę edukacyjną bardziej atrakcyjną dla studentów, zaś absolwenci będą bardziej kompetentni i przydatni w pracy.
 
Warte rozważenia jest też wprowadzenie doradztwa zawodowego na poziomie akademickim. Nie tylko w formie konsultacji z profesjonalnymi doradcami zawodowymi, ale też np. poprzez roztoczenie opieki nad grupą studentów przez wybrane firmy, co może stanowić duże wsparcie w określeniu ścieżki zawodowej. Warto zachęcać studentów do odbywania praktyk zawodowych i ułatwiać im wybór odpowiednich staży. Stworzenie portalu stażowego, który łączyłby studentów z pracodawcami może być bardzo efektywnym narzędziem. Pracodawcom stworzyłoby to szansę wyboru interesujących, dopasowanych do profilu pracodawcy kandydatów i w efekcie mogłoby zaowocować ich zatrudnieniem po ukończeniu studiów.
 
Pracodawcy poszukując pracowników, zwracają uwagę na poziom władania językami obcymi. Obecnie wielu absolwentów wyższych uczelni dobrze operuje przynajmniej jednym językiem obcym, należy jednak dążyć do rozszerzenia zakresu jego nauki w toku studiów - nie tylko rozwijać zasób słownictwa branżowego, ale też zwracać uwagę na biegłość w mowie. Warto zachęcać studentów, aby nie poprzestawali na jednym języku, ale wykorzystali czas studiów i zasoby uczelni do nauki drugiego języka obcego.
 
W Zachodniopomorskiem kształcimy wielu specjalistów w różnych dziedzinach. Odpowiedni program studiów oraz moderowanie liczby absolwentów poszczególnych kierunków zwiększające szanse znalezienia pracy w przyszłości, to fundamenty odbudowy prestiżu wykształcenia wyższego. Dla absolwentów to pewność zatrudnienia po wybranych świadomie studiach, dla pracodawców – właściwi ludzie na właściwych stanowiskach. 
 
Anna Prus-Wiśniowska
LSJ HR Group

 

Tematy: LSJ HR Group (48) | rynek pracy (18) | rynek zatrudnienia (10) |
aktualizowano: 2015-12-10 22:26
Wszystkich rekordów:

Społeczność