Informacje

Informacje 2014-10-16

Porty morskie w nowej unijnej perspektywie

Rola międzynarodowych korytarzy transportowych, wejście w życie dyrektywy siarkowej, nowe rozdanie unijnych pieniędzy - m.in. o tych zagadnieniach rozmawiali uczestnicy konferencji zorganizowanej 16 października w Szczecinie.

Prof. Marek Grzybowski, prezes Polskiego Klastra Morskiego /fot.: mab / Prof. Marek Grzybowski, prezes Polskiego Klastra Morskiego /fot.: mab /
Prof. Marek Grzybowski (AM w Gdyni) i Prof. Elżbieta Załoga (Uniwersytet Szczeciński)  /fot.: mab /
Prof. Marek Grzybowski (AM w Gdyni) i Prof. Elżbieta Załoga (Uniwersytet Szczeciński)
/fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014  /fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014
/fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014  /fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014
/fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014  /fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014
/fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014  /fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014
/fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014  /fot.: mab /
Konferencja Porty Morskie 2014
/fot.: mab /
Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście  /fot.: mab /
Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
/fot.: mab /
Rafał Zahorski (Magemar), Dominik Rozkrut (GUS o/Szczecin), Sławomir Droździecki (AM w Gdyni), Czesława Christowa (AM w Szczecinie)  /fot.: mab /
Rafał Zahorski (Magemar), Dominik Rozkrut (GUS o/Szczecin), Sławomir Droździecki (AM w Gdyni), Czesława Christowa (AM w Szczecinie)
/fot.: mab /

Konferencję naukową Porty Morskie 2014 zorganizowali Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu oraz Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu Wydział Ekonomiczny w Szczecinie.

Przed marginalizacją portów bałtyckich w nowej perspektywie unijnej przestrzegał prof. Marek Grzybowski z Akademii Morskiej w Gdyni, prezes Polskiego Klastra Morskiego. Na poparcie swojej tezy zaprezentował kilkanaście koncepcji stworzenia korytarzy transportowych w Europie. Polskich portów w nich nie ma lub są jako elementy peryferyjne.

Rafał Zahorski, prezes spółki Magemar Polska i przewodniczący Rady Interesantów Portu Szczecin skomentował plany budowy drogi S6: - Nie ma ona znaczenia dla rozwoju gospodarczego naszych portów. Niektórzy śmieją się, że to droga turystyczna z Berlina do Sopotu. Za to dokończenie trasy S3 pozwoliłoby na tranzyt z Berlina do Skandynawii przez Świnoujście.
Przewodniczący Rady przekonywał też, że Szczecin, dzięki połączeniu śródlądowemu, może być portem dla Berlina i Brandenburgii: - Doprowadzenie kilometra Odry do czwartej klasy żeglowności kosztuje połowę tego, co budowa kilometra autostrady.

Nad tym jak wprowadzenie dyrektywy siarkowej wpłynie na polskie porty zastanawiał się dr Sławomir Droździecki z Akademii Morskiej w Gdyni. - Za 5-10 lat paliwa ciężkie używane do napędzania statków zastąpić ma LNG. Polskie porty dopiero zastanawiają się nad stworzeniem planów dostosowania się do nowej sytuacji. Dotyczy to również Portu w Szczecinie i Świnoujściu. Mimo, że w Świnoujściu powstaje terminal LNG, to ma on przyjmować gaz - nie jest budowany z myślą o bunkrowaniu statków.

O ułatwienie pozyskiwania funduszy na prace badawczo-rozwojowe dla firm z branży gospodarki morskiej apelowała prof. Czesława Christowa z Akademii Morskiej w Szczecinie: - Małym i średnim firmom pomogłoby kwotowe, a anie procentowe ustalanie dotacji na badania. W przeciwnym wypadku grozi nam, że jedynie duże firmy pochodzące spoza naszego regionu będą otrzymywały dofinansowanie.

Prof. Christowa zwraca też uwagę, że gospodarka morska powinna znaleźć się wśród priorytetowych branż w kontekście finansowania w nowej perspektywie budżetowej UE.

mab

Tematy: port (64) | nauka (53) | gospodarka morska (35) | Akademia Morska (18) | Zbigniew Miklewicz (10) | Rafał Zahorski (3) | Rada Interesantów Portu (2) |
aktualizowano: 2014-10-22 10:51
Wszystkich rekordów:

Społeczność