Informacje

Informacje 2015-06-02

Prywatyzacja PŻB wstrzymana

Ministerswto Skarbu Państwa odstąpiło od zamiaru sprzedaży akcji kołobrzeskiego armatora. Pomysł utworzenia Polskiej Grupy Promowej jest coraz bardziej realny.

Prom PŻB Prom PŻB "Baltivia" /fot.: archiwum /
Minister Skarbu Państwa podjął taką decyzję 1 czerwca. Unieważnia ona ogłoszony pod koniec października 2014 roku przetarg na  zbycie blisko 92 proc. akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. Ich cena wyjściowa wynosiła prawie 9,5 mln zł (w przeliczeniu wartość akcji wynosiła ok. 37 mln zł).
 
„MSP skoncentruje się na analizie możliwości wdrożenia innej ścieżki rozwoju Spółki uwzględniającej wykorzystanie kontrolowanych przez Skarb Państwa aktywów promowych” – napisało MSP w zamieszczonym na swojej stronie internetowej komunikacie.
 
Tą inną ścieżką ma być utworzenie Polskiej Grupy Promowej. W jej skład oprócz PŻB wejdzie Polska Żegluga Morska, a dokładnie grupa promów, które w jej ramach - jako spółka Unity Line - funkcjonują. Projekt zakłada wspólne zarządzanie flotą tych firm, czyli m.in. wspólną politykę cenową, inwestycyjną czy remontową armatorów. Szczegóły tej koncepcji PŻB i PŻM mają opracować do końca września.
 
Wstępna koncepcja konsolidacji została przedstawiona na początku marca w siedzibie MSP podczas posiedzenia tzw. „Zespołu Szczecińskiego” (w jego skład wchodzą przedstawiciele rządu, związków zawodowych i pracodawców z województwa). Podczas kolejnych spotkań grupa robocza przedstawicieli polskich armatorów ją dopracowywała.
 
Argumentem za przerwaniem przez Ministerstwo procesu prywatyzacji PŻB mogły być uchwały sprzeciwiające się sprzedaży akcji zagranicznemu inwestorowi podjęte przez sejmik zachodniopomorski oraz Radę Miasta Kołobrzegu (głównie za namową związkowców PŻB oraz lokalnych polityków).
 
Próby prywatyzacji spółki podejmowane były od końca lat 90. Podjęto w sumie sześć takich nieskutecznych prób. 
 
>> O procesie prywatyzacji PŻB, który miał miejsce w ostatnim czasie, piszemy w artykule Co będzie z PŻB?
 
PŻB pod marką Polferries eksploatuje trzy promy - „Baltivia”, „Wawel” i niedawno kupiona „Mazovia”. Kursują one między Polską a Skandynawią (trasy Świnoujście – Ystad, Swinoujście - Kopenhaga i Gdańsk – Nynäshamn). Od lipca ubiegłego roku grupa kapitałowa PŻB realizuje nową strategię na lata 2014-2017. Obejmuje ona przede wszystkim wymianę przestarzałej floty o wysokich kosztach eksploatacji na nowoczesne jednostki o większej ładowności.
 
Z kolei peżetemowska spółka Unity Line zarządza siedmioma promami – „Polonia”, „Skania”, „Gryf”, „Wolin”, „Galileusz”,„Kopernik” i „Jan Śniadecki”. Pływają one na dwóch liniach: Świnoujście – Ystad oraz Świnoujście – Trelleborg.
 
AK
 
Tematy: PŻM (38) | PŻB (12) | MSP (6) | przetarg (6) | Ministerstwo Skarbu Państwa (5) | Polska Grupa Promowa (4) | prywatyzacja PŻB (3) | polscy armatorzy (2) | polska grupa konsolidacyjna (2) | przewoźnik promowy (1) |
aktualizowano: 2015-06-12 02:38
Wszystkich rekordów:

Społeczność