Informacje

Informacje 2015-02-19

W porcie wzrosły przeładunki

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zakończył rok 2014  z 45 mln zł na plusie i zapowiada blisko 643 mln zł inwestycji w ciągu najbliższych czterech lat.

 

 

Port w Szczecinie /fot.: mat. prasowe / Port w Szczecinie /fot.: mat. prasowe /

Ilość przeładowywanych przez spółki portowe ładunków wyniosła 23,4 mln ton. Jest to blisko 3 proc. wzrost w porównaniu do 2013 roku. Wzrosty odnotowano niemal we wszystkich grupach towarowych, tj.: kontenerów, innych masowych, drobnicy, drewna, ropy i węgla. Nieznacznie zmniejszyły się tylko przeładunki rudy i zbóż. 

ZMPSiŚ chce zwiększać zdolności przeładunkowe. Temu celowi służą inwestycje wewnątrzportowe współfinansowane z funduszy unijnych. W latach 2007-2014 wydano na nie  blisko 600 mln zł. W ub. roku wykonano modernizację dróg i torów. Obecnie dobiega końca budowa w Szczecinie nowego Nabrzeża Niemieckiego oraz rozbudowa Nabrzeża Zbożowego. Także port w Świnoujściu wzbogaci się w tym roku o dwie inwestycje - szóste stanowisko w Terminalu Promowym w Świnoujściu i terminal LNG. W obydwu portach przybędzie blisko 600 nowych miejsc parkingowych, z czego większość przeznaczona jest dla samochodów ciężarowych. 
 
Na dalsze inwestycje w latach 2015-2019 spółka planuje wydać kwotę blisko 643 mln zł, z tego w tym roku ponad 123 mln zł. 
Dla przyszłych partnerów biznesowych ZMPSiŚ SA ma ofertę dzierżawy zarówno w zakresie wolnych terenów, jak i powierzchni magazynowych i biurowych. Duże nadzieje wiąże on z wydzierżawieniem Elewatoru Ewa, co zwiększyłoby ilości przeładunków zbóż w porcie Szczecin. 
 
Jednym z priorytetowych zadań szczecińskiego portu – o czym spółka informuje w komunikacie prasowym - jest poprawa procesów obsługi wewnątrz portu. Nakierowane jest ono na usuwanie barier biurokratycznych i wprowadzanie rozwiązań, których celem jest maksymalne skrócenie czasu załatwienia formalności odprawy towaru. Obecnie odprawa celna zajmuje do czterech godzin, dążeniem Portu jest skrócenie tego czasu do około dwóch godzin, czyli średniej unijnej. Zastosowanie znajduje tu model kontroli oparty na idei One Stop Shop, czyli pracy różnych służb inspekcyjnych w jednym czasie i miejscu. 
 
Innym rozwiązaniem, które wdrożył Port Szczecin jako pierwszy w kraju, jest instytucja Single Window na terminalu kontenerowym. Dzięki niej możliwe jest gromadzenie informacji o kontrolach od wszystkich służb je przeprowadzających i, co istotne, uzyskanie on-line wyniku kontroli towaru przez uprawnionych, tj. spedytorzy, agencje celne czy importerzy.
 
Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w 2015 roku przewiduje dalszy, dynamiczny wzrost obrotów towarowych. Ma także podstawy do optymizmu, a to za sprawą koniunktury na światowym rynku, jak i prowadzonych inwestycji, które zostaną sfinalizowane jeszcze w tym roku.
 
- Liczymy na to, że te proprzedsiębiorcze działania, jak również licznie realizowane inwestycje w infrastrukturę portową sprawią, że firmy, coraz częściej będą importować i eksportować swoje towary przez nasze porty, co wpłynie na wzrost przeładowywanych towarów - mówi Monika Woźniak-Lewandowska, Specjalista ds. komunikacji i PR w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
 
AK
 
Tematy: Szczecin (597) | port (64) | Świnoujście (64) | Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (16) | Monika Woźniak-Lewandowska (5) |
aktualizowano: 2015-02-24 11:53
Wszystkich rekordów:

Społeczność