Informacje

Informacje 2015-07-10

Grupa PŻM ze stratami, choć mniejszymi

Szczecińska grupa żeglugowa podała wyniki finansowe za 2014 rok. Roczny obrót to ok. 1,5 mld zł i 43 mln zł na minusie.

Flota PŻM opiera się na masowcach /fot.: archiwum / Flota PŻM opiera się na masowcach /fot.: archiwum /
Warunki funkcjonowania Grupy PŻM, jak i innych armatorów, nie są łatwe. – Otoczenie rynkowe w 2014 roku było gorsze niż w roku poprzednim – wciąż trwa głęboki kryzys na rynku żeglugowym – mówi Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. Mimo to wynik finansowy jest lepszy o 157 mln zł od odnotowanego przez Grupę PŻM w 2013 roku. Wówczas armator zamknął rok stratą netto 200 mln zł.
 
Jednocześnie w 2014 roku firma na bieżąco spłacała swoje kredyty inwestycyjne przez co zadłużenie Grupy PŻM zmniejszyło się o 70 mln dolarów.
 
– Znacznie lepsze wyniki finansowe za ubiegły rok w stosunku do 2013 roku, to wynik przede wszystkim działań oszczędnościowych, w tym m.in. zastosowania strategii „slow steaming”, tzn. zmniejszenia prędkości operacyjnej statków, co przekłada się na oszczędności w zużyciu paliwa, a także sprzedaży najstarszego, najbardziej deficytowego tonażu (na złom sprzedano pięć najstarszych statków) – wyjaśnia Krzysztof Gogol.
 
Ten rok będzie jednak jeszcze gorszy dla PŻM. – Pierwsze półrocze 2015 roku jest najgorsze w całej historii rynku przewozów masowych. Średnie stawki frachtowe są niższe o 30 proc. – zauważa rzezcznik prasowy Grupy PŻM i dodaje: – W ostatnich miesiącach drastycznie spadła ilość zamawianych statków, oznacza to, że w 2017 roku w eksploatacji będzie znacząco mniej statków na rynku i stawki frachtowe wzrosną, co pozwala prognozować, że nastąpi w końcu poprawa sytuacji.
 
Polska Żegluga Morska jest największym w Polsce armatorem – posiada 62 statki o łącznej nośności 2,3 mln ton. Jednocześnie jest jednym z największych w Europie przewoźników suchych ładunków masowych (udział w globalnym rynku przewozowym  tego sektora wynosi ok. 0,5 proc.) oraz światowym liderem w transporcie siarki płynnej. Statki PŻM rocznie  przewieziożą około 20 mln ton ładunków. Armator zarządza także siedmioma promami pod marką Unity Line, które pływają pomiędzy Polską a Szwecją.
 
AK
 
Tematy: PŻM (38) | wyniki roczne (9) | Krzysztof Gogol (4) | rynek żeglugowy (3) |
aktualizowano: 2015-07-20 13:13
Wszystkich rekordów:

Społeczność