Informacje

Informacje 2012-01-31

Ze Stargardu do Barcelony

10 wozów bramowych Cargotecu czeka w szczecińskim porcie na transport do stolicy Katalonii
M. in. takie wozy bramowe powstają w stargardzkim zakładzie koncernu Cargotec /fot. archiw M. in. takie wozy bramowe powstają w stargardzkim zakładzie koncernu Cargotec /fot. archiw

Największe maszyny wytwarzane w stargardzkiej montowni fińskiego koncernu Cargotec to wozy bramowe do transportu kontenerów. Pracują one w portach wożąc kontenery pomiędzy nabrzeżem, gdzie przybijają do przeładunku kontenerowce, a placem składowym kontenerów. Ze względu na swoją wielkość: długość (dziewięć metrów długości, ponad 13 wysokości) i wagę 61 ton, maszyny te opuszczają zakład w kilku dużych podzespołach i montaż finalny następuje u klienta lub w porcie, skąd już zmontowane maszyny rozpoczynają swoją morską podróż do portu, w którym będą pracować.

W porcie szczecińskim trwa właśnie montaż finalny dziesięciu maszyn. Po zmontowaniu maszyn i przeprowadzeniu niezbędnych prób, maszyny zostaną w drugiej połowie lutego załadowane na statek i popłyną ze Szczecina do Barcelony.

Fiński koncern Cargotec jest światowym liderem na rynku maszyn i systemów do przeładunku towarów. Otwarty we wrześniu 2010 roku zakład Cargotec w Stargardzie Szczecińskim montuje maszyny dźwigowe i przeładunkowe, które znajdują nabywców na całym świecie. Są wśród nich m. in. żurawie Hiab, montowane głównie na samochodach ciężarowych, ciągniki terminalowe Kalmar i sztaplarki do układania kontenerów na placach składowych oraz ramy chwytne do kontenerów. Zakład montażowy Cargotec w Stargardzie zatrudnia ponad 300 osób.

W ubiegłym roku Cargotec Polska został uhonorowany Perłą Biznesu w kategorii wydarzenie gospodarcze za zakończenie największej w 2010 roku inwestycji typu greenfield w Polsce. Statuetkę przyznawana przez regionalny magazyn gospodarczy „Świat Biznesu” odebrał Adam Ryniak, dyrektor zakładu Cargotec w Stargardzie.

Inwestycja jest pilotowana przez zachodniopomorskie Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów od 2008 roku, najpierw jako projekt inwestycyjny, a obecnie w ramach opieki poinwestycyjnej. Inwestorzy z Finlandii nie są jeszcze liczącą się grupą wśród inwestorów zagranicznych w Polsce. Zainwestowany kapitał firm fińskich pod koniec 2010 roku w kwocie 1,24 mld euro stanowił jedynie 1 proc. bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce. Zachodniopomorskie COIE pracuje aktualnie nad czterema fińskimi projektami.

SG

Tematy: przemysł (84) | port (64) | zagranica (56) | zachodniopomorskie (41) | Stargard Szczeciński (35) | Cargotec (16) | Finlandia (3) |
aktualizowano: 2012-02-06 10:26
Wszystkich rekordów:

Społeczność