Informacje

Informacje 2016-01-13

Inżynierowie z szerszą perspektywą

Stargardzki zakład urządzeń przeładunkowych Hiab należy do głównych centrów badawczo-rozwojowych tej marki na świecie. Przyczynił się do tego projekt iLoad polegający na wymianie kadr między koncernem Cargotec (właściciel Hiab) a dwiema polskimi uczelniami, w tym ZUT.

Wszystko zaczęło się w 2012 roku od rozmowy Rafała Sornka - ówczesnego szefa działu R&D Hiab (jeden z jej oddziałów funkcjonuje w Stargardzie) i Jaśminy Soleckiej, której firma Jasmin Research zajmuje się kojarzeniem biznesu z nauką, na temat możliwości współpracy fińskiej firmy z uczelniami.

- Myśleliśmy w ten sposób: mamy pomysł, sprawdźmy jaki będzie odbiór ze strony uczelni. W przedsięwzięcie zaangażował się prof. Mirosław Pajor z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie i skupiona wokół niego grupa naukowców. Do projektu zapalił się dr Krzysztof Pietrusewicz z Wydziału Elektrycznego, który stał się dobrym duchem przedsięwzięcia - wspomina Rafał Sornek.


Naukowcy i przedsiębiorcy złożyli wniosek i pozyskali finansowanie w kwocie półtora miliona euro. Projekt zrealizowany został w ramach Industry Academia Partnerships and Pathways (IAPP) - działania programu stypendiów badawczych „Maria Skłodowska-Curie”, którego priorytetem jest umożliwienie przenikania się wiedzy ze świata nauki i biznesu.

- Celem przedsięwzięcia było zwiększenie zdolności urządzeń przeładunkowych, a dążyliśmy do niego poprzez wymianę wiedzy. Umożliwiliśmy naukowcom pracę w trzech oddziałach koncernu Hiab, zaś pracownikom działu R&D tej firmy stworzyliśmy możliwość pracy na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie oraz na Politechnice Śląskiej. W trzyletnim projekcie łącznie uczestniczyło kilkanaście osób z Polski, Szwecji, Finlandii, Holandii i Bułgarii - wylicza Krzysztof Pietrusewicz i przyznaje, że był to jeden z pierwszych projektów tego typu realizowanych na ZUT: - Najpierw nie bardzo wiedzieliśmy jakie procedury trzeba stworzyć, musieliśmy nauczyć się m.in. dowiedzieć się jak rekrutować pracowników ze środków europejskich. Byliśmy pionierami tego typu działań na naszej uczelni.

- iLoad był też pierwszym projektem z całkowitym finansowaniem z UE w historii firmy Cargotec. Warto przy tym zwrócić uwagę, że mówimy o przedsiębiorstwie mającym 3,5 mld euro rocznego przychodu. Musieliśmy więc przecierać szlaki wewnątrz naszej firmy - mówi Rafał Sornek.

Owocny projekt

Pracownicy działów badawczo-rozwojowych Hiab ze Szwecji i Holandii i Polski uczestniczyli w kilku- lub kilkunastomiesięcznych pobytach na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym i na Politechnice Śląskiej. Dowiadywali się tam jak i gdzie szukać wiedzy teoretycznej na uczelniach oraz mieli okazję skorzystać z wielu szkoleń. Poznali również programy komputerowe i sprzęt, którego nie wykorzystuje się na co dzień w ich firmie, a którymi dysponują uczelnie.

Z kolei naukowcy z Polski podczas podobnych staży zapoznali się ze strukturą i sposobem pracy w przedsiębiorstwie o światowym zasięgu. Uczestniczyli w procesach wdrażania nowych rozwiązań - od koncepcji po ich umiejscowienie w ofercie firmy.

- Ja przeprowadziłem się na prawie dwa lata do Szwecji. Koleżanka z Politechniki Śląskiej była w Holandii, a następnie w Skandynawii. Koledzy ze Szwecji, Holandii i Bułgarii przenieśli się na jakiś czas do Szczecina. Był to dla nas wszystkich czas intensywnej pracy i nauki, ale też codziennej pracy z ludźmi z innych kultur - wspomina Krzysztof Pietrusewicz.

- Przedstawiciele świata nauki wnieśli do naszej współpracy cenną wiedzę. Pokazali nam np., że są rzeczy, które nam zajmowały rok, a można je zrobić w kilka miesięcy. W rezultacie współpracy w ramach iLoad, w połowie tego roku rozpoczęły się nowe, prowadzone już przez nas projekty, związane z wdrożeniem nowych produktów. W kwietniu na targach Bauma w Monachium pokażemy urządzenia z nową generacją systemów sterowania marki Hiab, które będą produkowane w naszym zakładzie w Stargardzie. W ich tworzeniu wykorzystane zostały prace prowadzone w ramach iLoad - mówi Rafał Sornek.

Projekt wpłynął też nieoczekiwanie na losy zawodowe niektórych jego uczestników. Jeden z pracowników Hiab Stargard rozpoczął pracę nad rozprawą doktorską związaną z iLoad, a   pracownik naukowy z bułgarskiej uczelni, który brał w nim udział, został inżynierem w stargardzkim zakładzie Hiab.

- iLoad zaowocował również tym, że studenci Wydziału Elektrycznego ZUT wygrywali staże w Hiab w Stargardzie. Firma zyskała więc dostęp do nowych, wykształconych pracowników, a wydziałowi pomoże to w przyszłości kształtować młodych inżynierów z myślą o potrzebach pracodawców - mówi Krzysztof Pietrusewicz.

To dopiero początek

Rafał Sornek przekonuje, że projekt przyczynił się do zmiany postrzegania województwa zachodniopomorskiego przez duży biznes: - Gdy firma Cargotec decydowała się na lokalizację fabryki w Stargardzie, chodziło głównie o niższe koszty produkcji. Dzisiaj, w strukturze Hiab, Stargard jest drugim po Szwecji centrum badawczo-rozwojowym tej marki na świecie. Większym niż podobne jednostki w Finlandii, Irlandii, Hiszpanii, Korei czy w Chinach.

iLoad zakończył się 31 grudnia 2015 roku, ale jego uczestnicy są przekonani, że projekt stanie się zalążkiem kolejnych europejskich projektów, które również zbliżać będą w konkretnym, międzyludzkim wymiarze firmy i naukę.

SG

Tematy: nauka (53) | Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny (43) | Stargard Szczeciński (35) | Cargotec (16) | Hiab (7) |
aktualizowano: 2016-02-22 18:18
Wszystkich rekordów:

Społeczność