Informacje

Informacje 2016-04-14

Szczecińska branża okrętowa jednoczy siły

List intencyjny w sprawie powołania Szczecińskiego Konsorcjum Okrętowego podpisało 19 firm. Głównym celem inicjatywy Szczecińskiego Parku Przemysłowego jest konsolidacja przedsieborstw, które na terenie dawnej stoczni będą wspólne budować statki. 

Prezesi Szczecińskiego Parku Przemysłowego - Andrzej Strzeboński i Marek Bączkowski /fot.: ak / Prezesi Szczecińskiego Parku Przemysłowego - Andrzej Strzeboński i Marek Bączkowski /fot.: ak /
W skład grupy roboczej odpowiedzialnej za organizację i zawiązanie Szczecińskiego Konsorcjum Okrętowego wchodzi Andrzej Strzeboński, prezes SPP, Marek Bączkowski, wiceprezes SPP, Włodzimierz Zasadzki, przewodniczący rady nadzorczej SPP, Zbigniew Jagniątkowski, prezes JPP Marine, Paweł Pietruszczak, prezes Konstal oraz Andrzej Wójcicki, prezes Navicor.
 
Wśród firm, które podpisały List intencyjny jest dostawca automatyki okrętowej Autocomp Management i biuro projektowe. Jak zauważa Andrzej Strzeboński zainteresowanie kolejnych firm przystąpieniem do Konsorcjum jest duże. Lista sygnatariuszy jest otwarta do 30 kwietnia. Wstępny projekt porozumienia konsorcjalnego ma być gotowy na początku lipca.
 
– Mamy wszystkie elementy niezbędne do budowy statków – infrastrukturę, zasoby ludzkie, projektantów i technologów. Uruchomienie produkcji dwóch do czterech statków rocznie jest możliwe, nawet dzisiaj – mówi Andrzej Strzeboński. Jego zdaniem pierwsza jednostka może zostać oddana do użytku w 2019 roku. Byłby to prom dla polskiej grupy promowej. Konsorcjum chciałoby ściągnąć do pracy specjalistów, którzy po upadku stoczni wyjechali za granicę.
 
– Jesteśmy w stanie kontraktować też inne statki i produkty offshore – dodaje Marek Bączkowski. Zdaniem Andrzeja Strzebońskiego jedyne, czego Konsorcjum oczekuje od państwa, to narzędzia finansowe. – Klimat dla odbudowy stoczni jest dobry – stwierdza nawiązując m.in. do deklaracji premier Beaty Szydło, która niedawno odwiedziła Szczecin.
 
Przypomnijmy, 5 kwietnia rząd przyjął projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego, który m.in. zakłada zwolnienie z podatku VAT, wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz możliwość włączenia stoczni do Specjalnych Stref Ekonomicznych.
 
Szczeciński Park Przemysłowy jest spółką należącą do Towarzystwa Finansowego Silesia, która zarządza aktywami po Stoczni Szczecińskiej Nowa. Na te aktywa składa się teren o powierzchni 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami. Obecnie ma 65 lokatorów.
 
ak
Tematy: stocznia szczecińska (35) | stocznia (33) | Szczeciński Park Przemysłowy (12) | branża offshore (7) | branża stoczniowa (5) | SPP (4) |
aktualizowano: 2016-04-18 10:46
Wszystkich rekordów:

Społeczność