Prezentacje

Prezentacje 2017-06-02

Bank frontem do morza

- Przypatrujemy się uważnie rewitalizacji przemysłu stoczniowego na Pomorzu Zachodnim - wyjaśnia Edmund Cumber dyrektor Departamentu Finansowania Projektów Inwestycyjnych PKO Banku Polskiego - i chcemy to wspierać.

Przemysł stoczniowy jest bardzo zróżnicowany i dlatego zdaniem dyrektora Cumbera polskie stocznie powinny znaleźć niszę, w której ich produkty staną się konkurencyjne na świecie. Oczywiście nie będzie to oznaczało powrotu do przemysłu stoczniowego sprzed dwudziestu lat czy jeszcze wcześniejszego okresu.

Dziś konkurencja stoczni dalekowschodnich jest niesamowicie mocna, szczególnie w przypadku budowy kontenerowców lub masowców. Zresztą teraz na rynku budowy okrętów występuje nadpodaż tych statków.

Są jednak pewne nisze, takie jak budowa statków specjalistycznych, jak chociażby promów do obsługi ładunków na Morzu Bałtyckim. Pierwsze dwa promy zbudowane zostaną dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, a stępka pod budowę pierwszego z nich będzie położona w Szczecinie 23 czerwca. Zapowiada się też budowa kolejnych czterech promów dla Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej.

Będziemy finansować promy

- Jeśli chodzi o nasz udział w finansowaniu dwóch promów dla PŻB – wyjaśnia Edmund Cumber - jesteśmy na etapie tworzenia konsorcjum bankowego. Rozmawiamy z innymi bankami o tym, ile możemy pożyczyć i na jakich warunkach. Te decyzje nie zapadną w czerwcu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by budować promy, gdyż pierwsze prace mogą być wykonywane ze środków własnych stoczni lub armatora. Zapewne wczesną jesienią powstanie konsorcjum bankowe, które będzie kredytować te inwestycje, a potem kredytować eksploatację tego promu.

- Czy uda się zbudować promy zgodnie z harmonogramem? – pyta dyrektor Cumber. - Jestem spokojny o samą eksploatację, gdyż linie promowe przez PŻM i PŻB są rentowne i nic nie zapowiada zmiany. Najważniejszym wyzwaniem jest sama budowa. Chodzi o to, by odbyła się ona bez większych problemów w założonym czasie i w założonych kosztach. Przyszłość zaś polegać powinna na tym, by kolejne promy budować jeszcze bardziej efektywnie. A chodzić będzie przede wszystkim o to, by skrócić okres budowy i jednocześnie trzymać koszty pod kontrolą.

Partnerstwo z Portem

PKO Bank Polski bardzo mocno współpracuje z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jedną z większych inwestycji jest rozbudowa nabrzeża w ramach portu zewnętrznego w gazoporcie w Świnoujściu dla eksportu gazu statkami.

Znacznie poważniejszą inwestycją jest projekt budowy nowego terminala kontenerowego w Świnoujściu do przeładunku 1,5 mln kontenerów rocznie. Jest to inwestycja, której wartość wraz z budową falochronu może sięgnąć 2 miliardy złotych.

- Nasz udział w finansowaniu takiej inwestycji wymaga wielu analiz – uważa Edmund Cumber. Czy rzeczywiście jest zapotrzebowanie w najbliższych latach na tak duży port kontenerowy w Świnoujściu? W jakiejś perspektywie zapewne tak, ale to wymaga analiz.

Kolejnym dużym klientem inwestycyjnym dla PKO Banku Polskiego może stać się Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police, która ma budować fabrykę propylenu. - Jesteśmy po wstępnych rozmowach - tłumaczy dyrektor Cumber - ale Police jeszcze nie zwróciły się do nas z konkretnym zapytaniem. Rozmawiamy o tym projekcie, ale jeszcze żadne decyzje o finansowaniu tej inwestycji nie zapadły.

Sprawy morskie w szerokim tego słowa znaczeniu towarzyszą też licznym działaniom PKO Banku Polskiego na rzecz lokalnej społeczności Pomorza Zachodniego.

Na Kongresie i Zlocie Żaglowców

- W najbliższych dniach po raz kolejny wspieramy V Międzynarodowy Kongres Morski – mówi Beata Radziwanowska, dyrektor Regionu Bankowości Detalicznej PKO Banku Polskiego w Szczecinie. - Traktujemy branżę morską jako ważną dziedzinę gospodarki, a przypomnę, że ubiegłoroczny IV Kongres obfitował w ważne decyz je. W obecności premier Beaty Szydło podpisany został list intencyjny w sprawie budowy dwóch promów pasażersko-samochodowych dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Nasz bank był jednym z sygnatariuszy listu.

W sierpniu b. roku głównym wydarzeniem morskim będzie zorganizowany w Szczecinie po raz trzeci międzynarodowy zlot żaglowców The Tall Ships Races 2017, w którym wezmą udział największe żaglowce świata. Zlot zgromadzi jak zazwyczaj łącznie ok. miliona mieszkańców Szczecina i turystów, którzy przyjadą na to żeglarskie święto. Oczywiście bank PKO Bank Polski będzie jednym z głównych partnerów miasta Szczecin w tej imprezie. Jest to wielkie wydarzenie rangi europejskiej, obfitujące w wiele atrakcji kulturalnych, rozrywkowych i sportowych, gromadzące tłumy, co jest właśnie doskonałą okazją do promocji wizerunku banku.



PKO Bank Polski
Regionalny Oddział Detaliczny w Szczecinie
al. Niepodległości 44
70-404 Szczecin
tel. 91 430 60 20
www.pkobp.pl

 

artykuł promocyjny

aktualizowano: ponad 2 tygodnie temu, 2017-06-02
Wszystkich rekordów:

Kalendarz

5
Sierpień Sobota
08:00

The Tall Ships Races 2017, 5-8 sierpnia Szczecin

czytaj więcej »
24
Sierpień Czwartek
08:00 - 19:00

Turniej finałowy WAGC, Binowo Park Golf Club /Szczecin Modry Las Golf Resort, 24-26 sierpnia

czytaj więcej »

Społeczność