Prezentacje

Prezentacje 2016-04-28

Goleniów stawia na rower

Gmina Goleniów właśnie rozpisała kilka przetargów na budowę ścieżek rowerowych w mieście i okolicy. Za rok miasto będzie mieć podstawową sieć bezpiecznych dróg dla rowerzystów. Władze gminy chcą zachęcić do pozostawienia samochodów przed domami.

Ścieżka rowerowa przy ul. Szkolnej - w końcu rowerzyści jeżdżą tędy bezpiecznie Ścieżka rowerowa przy ul. Szkolnej - w końcu rowerzyści jeżdżą tędy bezpiecznie

Goleniów ma niespełna 23 tysiące mieszkańców i dość specyficzne problemy komunikacyjne, wynikające z wielkości miasta. Jest za mały, by rozwijać tu gęstą sieć połączeń miejskich autobusów, ale na tyle duży, by jazda samochodem osobowym, a zwłaszcza znalezienie wolnego miejsca do parkowania, było problemem. Remonty ulic, rozbudowa układu drogowego miasta i budowa parkingów nie rozwiązały problemu; dobre ulice zachęcają do jazdy samochodem, tłok na drogach rośnie.

- Od kilku lat widzimy potrzebę budowy w mieście dróg dla rowerów – mówi Robert Krupowicz, burmistrz Goleniowa. -Domagają się ich mieszkańcy, bo chcą nie tylko latem pojechać na przejażdżkę, ale coraz chętniej korzystają z roweru jako ze środka transportu. Dojeżdżają rowerami do pracy, na zakupy, do szkół. Doszliśmy do wniosku, że rower w mieście wielkości Goleniowa jest rozsądną alternatywą dla samochodu. Jeśli dojazd samochodem do pracy zajmuje 5-10 minut, a rowerem 10-15 – to różnica jest żadna. A do przesiadki z samochodu na rower mogą zachęcić ścieżki rowerowe, gwarantujące rowerzystom bezpieczeństwo.

Drogi rowerowe przez wiele lat traktowano jako zbytek i fanaberię. Powstawały tam, gdzie do ich budowy zmuszały unijne przepisy, obligujące do budowy dróg rowerowych wzdłuż traktów samochodowych. Tylko z tego powodu pięć lat temu powstała trzykilometrowa droga rowerowa wzdłuż tzw. obwodnicy wschodniej Goleniowa, prowadząc znikąd donikąd, w dodatku bezsensownie urywając się na pół kilometra przed północnym końcem obwodnicy. Również dlatego zbudowano ścieżkę rowerową wokół ronda przy goleniowskim szpitalu; ona też oczywiście nic z niczym nie łączyła, można było jeździć nią wyłącznie po rondzie, za to bez końca. Obie inwestycje lokalna prasa bezlitośnie obśmiała.

Trzy lata temu z budowa dróg dla rowerów stała się w Goleniowie priorytetem. Początkiem była budowa asfaltowej, dwukilometrowej ścieżki rowerowej do Goleniowskiego Parku Przemysłowego. Wydzielony pas asfaltu o szerokości 2 m, z nowoczesnym oświetleniem natychmiast zyskał akceptację rowerzystów, ale też biegaczy i amatorów jazdy na rolkach. Błyskawicznie zrobiło się tam tłoczno, a wielu goleniowian pracujących w parku przemysłowym zaczęło do pracy jeździć rowerami. Gotowe są już plany przedłużenia tej ścieżki rowerowej w kierunku Lubczyny – kąpieliska i portu jachtowego nad jeziorem Dąbie. Ma powstać jeszcze w tej kadencji władz Goleniowa.

-W kwietniu gmina rozpisała cały pakiet przetargów na budowę ścieżek rowerowych o łącznej długości około 13 km – mówi Robert Krupowicz. - Zbudujemy ścieżki rowerowe wzdłuż ulic Przestrzennej, Kasprowicza, Dworcowej, Parkowej, Spacerowej, Wojska Polskiego i Jodłowej, które połączą się z istniejącymi już odcinkami dróg dla rowerzystów wzdłuż ulic Szkolnej, Armii Krajowej i szosy lubczyńskiej. Pod koniec roku będziemy mieć prawdziwy szkielet dróg rowerowych, łączących najważniejsze punkty w mieście. Do tego trzeba dodać ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Nowogardzkiej, do której budowy już przystępuje powiat oraz ścieżkę rowerową we wsi Żdżary. A to tak naprawdę dopiero początek rowerowych inwestycji.”

Już wiadomo, że w następnej kolejności zostaną zbudowane drogi rowerowe wzdłuż ulicy Maszewskiej (do połączenia ze ścieżką rowerową wzdłuż obwodnicy wschodniej), do wsi Marszewo i szybko rosnącego osiedla domów jednorodzinnych, przesądzona jest budowa ścieżki rowerowej do Lubczyny i przez teren Goleniowskiego Parku Przemysłowego. Dla części z nich gotowa jest już dokumentacja, trwa szukanie dofinansowania spoza budżetu gminy. W przyszłości zapewnią mieszkańcom bezpieczny dojazd do pracy czy do szkoły.

Budowy infrastruktury służącej rowerzystom nie traktuję w kategoriach ideowych, nie sądzę też, że jazda rowerem będzie przejściową modą – uważa burmistrz Krupowicz. -Coraz więcej mieszkańców, szczególnie ludzi młodych, w rowerze widzi podstawowy środek miejskiej komunikacji, wprost idealny dla miasteczka takiego, jak Goleniów. Oczywiście, wielu nie wyobraża sobie życia bez samochodu, jest on dla nich symbolem pewnego prestiżu. Ale dla ludzi młodych samochód nie jest już niczym nadzwyczajnym i pożądanym, a dostrzegają jego liczne wady. Szczególnie cieszy mnie, że coraz więcej rowerów jest na parkingach przed szkołami, a młodzi jeżdżą nimi niezależnie od pogody. Jest więc szansa, że z czasem rower stanie się w Goleniowie jednym z podstawowych środków komunikacji, czyli będzie tak, jak w Holandii, Danii czy Szwecji. Marzy mi się widok taki, jak w Uppsali: ogromny parking przed dworcem, w grudniowy dzień zastawiony tysiącami rowerów. Mogą Szwedzi, możemy i my.

W 2018 r., kiedy dobiegnie końca obecna kadencja władz Goleniowa, gmina będzie mieć około 40 km dróg rowerowych w Goleniowie i jego okolicach. Kilka razy więcej, niż obecnie.



Urząd Gminy i Miasta w Goleniowie

Plac Lotników 1
72-100 Goleniów
tel. +48 91 469 82 00
fax: +48 91 469 82 98
ugim@goleniow.pl
goleniow.pl

artykuł promocyjny

 

aktualizowano: 2016-06-02 13:39
Wszystkich rekordów:

Społeczność